Recenzje

Erica (PS4) – recenzja gry

Gry będące interaktywnymi filmami nie cieszą się dziś tak dużą popularnością, jak w latach 90. ubiegłego wieku. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest ich jakość. Słabo wykonane, posiadające niski budżet filmy klasy B, zadowolą tylko nielicznych masochistów. Najnowsza produkcja studia Flavourworks pokazuje konkurencji, jak powinno się robić takie gry. Erica pomimo kilku drobnych potknięć jest imponującym krokiem naprzód dla tego typu rozrywki.

Gif4

Erica – to finansowany przez Sony interaktywny film. Tyle wystarczyło, aby zaciekawić mnie tą produkcją. Po zapowiedzi w 2017 roku twórcy kazali czekać aż dwa lata na kolejne informacje o grze. Podczas tegorocznych targów Gamescom zaprezentowali nowy zwiastun i oznajmili, że Erica dostępna jest do pobrania. W ciągu dwóch lat gra porzuciła pierwotną odtwórczynię tytułowej roli, a także system Play Link, który Sony starało się wtedy mocno promować. Gdyby nie przecena, dzięki której zakupiłem niedawno Erikę w PS Store za około 25 złotych, to brak jakiegokolwiek marketingu ze strony Sony sprawiłby, że olałbym ją podobnie jak wielu innych graczy. Dziś po ukończeniu gry sześć razy, dziwię się Sony, że w żaden sposób nie promowało tej produkcji. Wydana tylko cyfrowo Erica, zasługuje zdecydowanie bardziej na pudełkowe wydanie niż większość gier FMV.

A więc spytacie, co takiego niesamowitego jest w tej produkcji? Pierwsze co rzuca się w oczy to wysokiej jakości wstawki filmowe i świetne ujęcia. Nie ma tutaj mowy o niskiej rozdzielczości i rozwiązaniach rodem z niskobudżetowych interaktywnych filmów. Następną rzeczą sprawiającą pozytywne wrażenie jest sposób, w jaki wchodzimy w interakcję z różnymi obiektami. Nic nie wygląda sztucznie, a każde obcowanie z elementami takimi jak zapalniczki, czy różne przełączniki działa świetnie i w żaden sposób nie psuje naszych doznań. Często podejmujemy ograniczone czasowo decyzje, które także w żaden sposób nie wybijają z rytmu. Warto dodać, że w żadnej grze tego typu nie uświadczyłem tak dobrze wdrożonych elementów. Jedynym drobnym minusem jest system sterowania kontrolerem, który sprowadza się tylko do korzystania z panelu dotykowego (wzorem myszki komputera). Nie sprawiło to problemu, chociaż czuję, że może to być niewygodne dla graczy z bardzo dużymi palcami. Twórcy na początku gry zalecają ściągnięcie aplikacji na komórkę, dzięki której będziemy mogli jej używać jako kontrolera (niczym w grach z serii Play Link). Dla mnie nie było to konieczne, ale dobrze, że tego typu alternatywne sterowanie istnieje.

Erica3

Pod względem fabularnym Erica, to solidny thriller. Nie będzie to najlepszy film, jaki widzieliście, ale myślę, że nie powinien was też pod tym względem zawieść. Odtwórczyni roli głównej Holly Earl jest wiarygodna i na tle swoich kolegów z planu wypada najlepiej. Co nie zmienia faktu, że wszyscy aktorzy odegrali swe role dobrze i całościowo wypadają zdecydowanie lepiej niż obsada podobnej gry tego samego gatunku – Late Shift.

Na pochwałę zasługuje świetna ścieżka dźwiękowa, za którą odpowiada utalentowany kompozytor Austin Wintory. Jego muzykę możecie kojarzyć z takich gier jak Podróż, czy Abzu. Myślę, że lepszej reklamy ścieżki dźwiękowej nie potrzeba.

Erica to doznanie trwające około dwóch godzin. Gra posiada kilka różnych zakończeń a zaliczenie jej na sto procent, wymaga sześciu przejść. Widzowie doszukujący się w filmach drugiego dna, będą mieć sporo kwestii do przeanalizowania po jej ukończeniu.

Gif3

Największą bolączką gry jest brak wyboru rozdziałów, czy też przewijania elementów, które już widzieliśmy. Brak tej opcji to istny strzał w stopę. Produkcja, która bazuje na dużej ilości wyborów, powinna zachęcać gracza do odkrywania innych zakończeń, a nie zmuszać do oglądanie kolejny raz tych samych scen. Zapewne miało to wydłużyć czas gry, a w rezultacie może zniechęcić sporo ludzi do odkrywania sekretów, jakie skrywa Erica.

Erica pomimo drobnych błędów, jest udanym eksperymentem przywrócenia do życia interaktywnych filmów growych. Uważam, że jest w pełni warta swojej ceny i godna polecenia każdemu fanowi gier przygodowych i filmów wszelakich. Tym samym z zaciekawieniem czekam na dalszy rozwój sytuacji i to jaką nową produkcję tego typu przyniesie przyszłość. Widzę w tym formacie ogromny potencjał. Wystarczy tylko poprawić błędy, jakie popełniła Erica i możemy dostać naprawdę świetny produkt. Dlatego namawiam do sprawdzenia tej gry, być może sprzedażowy sukces przyniesie więcej tego typu, ciekawych produkcji.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s